وقتی برای بار اول به مشتریها میگم که سئو میتونه میزان فروش آنلاین رو برای سایتهای خردهفروش اینترنتی دوبرابر کنه، باور نمیکنن؛ اما بعدازاینکه بهشون نشون میدم چطور این کار رو با استفاده از 8 نکتهی مفید سئو برای فروشگاههای اینترنتی نروژی انجام دادم، قبولش میکنند.
شاید این قضیه یه کم غیرواقعی به نظر بیاد اما اینطور نیست. سئوی فروشگاه اینترنتی و بهینهسازی نرخ تبدیل (conversion rate) میتونه ترافیک و فروش شما رو دوبرابر کنه. وقتی به مشتریهای احتمالی خودم این شواهد و مدارک رو نشون میدم، سؤالات زیادی رو در رابطه با جذب ترافیک بیشتر، ارتقای تبدیلها، افزایش فروش، درگیر کردن خریدارها و تبدیل کردن اونها به طرفدار از من میپرسن. در این مطلب، پرطرفدارترین سؤالات و جوابهایی که من دادم رو مرور میکنیم.
سؤال #۱: با اجناس ناموجود چیکار کنم؟
به عوامل زیادی بستگی داره اما توصیه من اینه:
به صفحات اونها دست نزنید. اگه این اجناس بعداً موجود میشن، صفحات مربوط به اونها رو همونطور دستنخورده بذارید باشن. اونها رو پاک، مخفی یا جایگزین نکنید. محصولات دیگهای رو به اونها اضافه نکنید یا بازدیدکننده رو به صفحههای دیگه ریدایرکت (redirect) نکنید.
محصولات جایگزین رو پیشنهاد کنید. اگه محصولات ویژهای به فروش رفتن و تموم شدن، محصولات جایگزینی که خیلی به اون مربوط و شبیه هستن رو بهوسیله ویجتهایی (widgets) که در سایت دارید به مشتری پیشنهاد بدید، مثلاً:
همون محصول در رنگهای دیگه
مدلها یا نسخههای جدیدتر
محصولات مشابه از سایر برندها
محصولات دیگه از همون شاخه که از نظر کیفیت و قیمت مشابه باشن
اینطوری شما به مشتریها خدمت بزرگی ارائه میدید و اونها هم از شما قدردانی میکنن. این کار همچنین به موتورهای جستجو کمک میکنه تا صفحات مربوط رو پیدا و ساختار سایت شما رو بهتر درک کنن.
به کاربرها اطلاع بدید که محصول موردنظر چه زمانی موجود میشه. همیشه تاریخی رو که انتظار دارید محصول در انبار موجود بشه به بازدیدکنندهها ارائه بدید تا اونها بدونن که میتونن برگردن و خرید کنن.
پیشنهاد بدید که محصول رو به صورت پیش خرید سفارش بدن (backorder). این امکان رو فراهم کنید که بازدیدکننده سفارش خودش رو ثبت کنه و این قول رو بهش بدید که بهمحض موجود شدن محصول موردنظر، براش ارسال کنید. برای خریدارهای احتمالی که واقعاً به اون محصول نیاز داشته باشن خیلی مهم نیست که چند روز بیشتر صبر کنن.
طوری عمل کنید که صبر کردن آسونتر بشه. با پیشنهادات ویژه سعی کنید جبران کنید؛ امتیازهایی مثل ارائه تخفیف وقتیکه محصول دوباره موجود میشه. این کار میتونه اونها رو تشویق کنه تا دوباره برای خرید برگردند.
سؤال #۲: با محصولات منسوخ/منقضی شده چیکار کنم؟
همهی سایتهای تجارت الکترونیک محصولاتی دارن که بعد از تموم شدن دیگه موجود نمیشن؛ مثل فروشگاههای محصولات الکترونیکی یا پوشاک و مُد که محصولاتشون رو دائماً با مدلها و سبکهای جدیدتر جایگزین میکنن.
خیلی از سایتهای تجارت الکترونیک این صفحات رو پاک میکنن و هیچ اقدام دیگهای انجام نمیدن. ازنظر سئو این کار درست نیست. ارزش سئوی شما پایین میاد و کسانی که URL شما رو بوکمارک کرده باشن با پیغام خطا روبرو میشن.
مناسبترین راهحل به مسائل مختلفی بستگی داره.
۱. URLهای محصولات منقضی شده رو ریدایرکت ۳۰۱ دائمی کنید. اگه محصولِ منقضیشده با مدلی جدیدتر جایگزین شده، استفاده از کد 301 برای ریدایرکت دائمی صفحهی قدیمی به URL مدل جدیدتر، گوگل رو مطلع میکنه که شما میخواید تا این صفحه بهجای صفحهی قدیمی رتبهبندی بشه. اینطوری ارزش سئوی سایت شما حفظ میشه.
۲. به شاخهی مادر ریدایرکت کنید. هدف و مقصود اینه که مشکل بازدیدکننده حل بشه. اگه محصولات مرتبط دیگهای دارید که کار همون محصول منقضیشده رو انجام میدن، میتونید بازدیدکنندهها رو به شاخهی مادر ریدایرکت کنید.
۳. صفحه، محتوا و URL محصولات منقضیشده رو برای همیشه پاک کنید. وقتی هیچ محصول مشابه و مرتبطی با محصول منقضیشده ندارید، بهتره کل صفحهی مربوطه رو با استفاده از کد وضعیت 410 (حذفشده) پاک کنید؛ اینطوری گوگل متوجه میشه که این صفحه برای همیشه پاک شده و هیچوقت برنمیگرده.
۴. از URLها مجدداً استفاده کنید. اگه محصولاتی عمومی رو میفروشید که مشخصات فنی و شمارههای مدلها خیلی به هم مربوط نمیشن، میتونید مجدداً از URLها استفاده کنید. اینطوری authority صفحه رو حفظ میکنید و شانس رتبهبندی در گوگل رو افزایش میدید.
۵. بعضی از آیتمها شایستگی اینرو دارن که باقی بمونن. ممکنه بعضی از محصولات خاص برای مشتریهای کنونی یا بقیهی افرادی که میخوان دربارهش تحقیق کنن ارزش اطلاعاتی داشته باشن. به این صفحهها دست نزنید. خریدارهای قبلی محصول میتونن با استفاده از این صفحهها اطلاعات، کمک یا خدماتی رو دریافت کنن.
سؤال #۳: محصولات فصلی رو چطور مدیریت کنم؟
تقویت شاخههای محصول رو بهعنوان هدفتون در نظر بگیرید. روی شاخههای محصولات تمرکز کنید و محصولات فصلی رو با استفاده از بردکرامبها (breadcrumbs) و لینکهای موجود در توضیحات به صفحههای محصول لینک بدید. صفحات مهمترین محصولات رو با بالاترین ظرفیت ممکن بهینهسازی کنید و بقیه بودجهای که برای سئو کنار گذاشتید رو به تقویت شاخههای محصول اختصاص بدید.
اگه قصد دارید که یه محصول پرطرفدار رو عرضه کنید و میدونید که تقاضای زیادی برای اون وجود خواهد داشت، یه صفحه با عنوان «بهزودی» در ساختار URL اضافه کنید و محتوای منحصربهفرد، اطلاعیهها و فرمهای پیشسفارش رو اونجا ارائه بدید. شبکههای اجتماعی رو در این صفحه تلفیق کنید و خریدارهای احتمالی آینده رو با استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربرها آماده کنید.
برای محصولاتی که سالیانه ارائه میشن و میدونید که هر سال جایگزین میشن، خیلی ساده سال تولید رو اینطوری در URL بیارید:
website.com/category-sub-category/product-name-2012
و وقتی نسخه جدید جایگزینش شد، با استفاده از کد 301 اون رو به
website.com/category-sub-category/product-name-2013
ریدایرکت کنید.
سؤال #۴: سئوی محصولات جدید رو چطور مدیریت کنم؟
ساختار اطلاعاتی، ساختار وبسایت و معماری مناسب لینکهای داخلی برای رتبهبندی صفحههای محصولات جدید خیلی اهمیت داره. شاخهها رو از صفحهی اصلیتون و صفحهی محصولات رو از سطح شاخهها لینک کنید. این کار به شما این اطمینان رو میده که گوگل محتوای شما رو بهسرعت پیدا، بررسی (crawl) و ایندکس میکنه. همچنین اونها رو از صفحات شاخهی مادر هم لینک بدید.
قالب (theme) وبسایتتون رو بهینهسازی کنید طوری که محصولات جدید همیشه در صفحهی اصلیتون قرار بگیرن و پیدا و ایندکس بشن. یه معماری خوب برای لینکهای داخلی باعث میشه که صفحات محصولات جدید شما بهسرعت ایندکس و رتبهبندی بشن.
سؤال #۵: با صفحههایی از محصولات که محتوای منحصربهفرد در اونها کمه یا اصلاً وجود نداره چیکار کنم؟
باوجود تمام چالشهایی که راهاندازی یه شرکت تجارت الکترونیک داره، کمتر کسبوکاری به محتوای منحصربهفرد صفحات محصول اهمیت میده. خیلی از سایتها اطلاعات محصول رو از یه دیتابیس دیگه کپی میکنن و درنتیجه مشکلات مربوط به محتوای تکراری بروز پیدا میکنه.
بعضی از صفحهها بهغیراز عکس، محتوای خاص دیگهای ندارن. اینطوری موتور جستجو بههیچوجه نمیتونه بفهمه که صفحه مربوط به چیه، به بقیهی صفحههای سایتتون چه ارتباطی داره و چقدر با کاربران جستجو مرتبط میشه.
۱. برای پرطرفدارترین محصولاتتون محتوا اضافه کنید. در ابتدا با استفاده از ابزارهای تحلیل وب، پرفروشترین و پرطرفدارترین محصولاتتون رو شناسایی کنید و سپس محتوای اونها رو بهصورت دستی بهروزرسانی کنید.
۲. شاخههای محصول رو تقویت کنید. شما نمیتونید برای 100 هزار محصول مختلف، متنهای جداگانه تولید کنید. بهجای اون، روی تقویت سئوی شاخههای مادر محصولات تمرکز کنید. معماری داخلی لینکها و بردکرامبها رو تقویت کنید و محصولات مرتبط رو اضافه کنید تا غذای روباتهای جستجوگر (search bots) تأمین بشه و به اونها یاد بدید که سایت شما دربارهی چه چیزی هست.
۳. محتوای تولیدشده توسط کاربرها رو اضافه کنید. این کار میتونه صفحهی محصولات شما رو خیلی خوب و مؤثر از سایر محتواهای تکراری موجود در سایتها دیگه متمایز کنه. شبکههای اجتماعی خیلی مؤثر هستن. تأییدها و نقدهایی که توسط کاربرها یا خریدارهای راضی منتشر میشه نهتنها کمپین سئوی شما رو ارتقا میده بلکه موجب افزایش تبدیلهای فروش (sales conversions) هم میشه.
سؤال #۶: توضیحاتی از محصول که از طرف تولیدکننده هست رو چطور ارائه بدم؟
گوگل از محتوای تکراری خوشش نمیاد. انتشار مجدد توضیحات محصول که توسط تولیدکننده منتشر شده، محتوای تکراری محسوب میشه؛ اما وبسایتهای بزرگ تجارت الکترونیکی نمیتونن توضیحات و مشخصات همهی محصولات رو مجدداً بنویسن.
شما میتونید این مشکل رو با اضافه کردن محتوای منحصربهفرد مثل نظرها و نقدهای کاربران برطرف کنید. از کاربرها دعوت کنید که نظر بدن. شبکههای اجتماعی رو تلفیق کنید. به کاربرها این اجازه رو بدید که داستان خودشون رو بگن. مشتریهای راضی در بازاریابی به شما کمک میکنن.
۱. به صفحههای محصول محتوا اضافه کنید. با اختصاصی کردن محتوا برای حل مشکل کاربرها، میزان کیفیت و منحصربهفرد بودن محتواتون رو بالا ببرید. اطلاعات، عکس، ویدئو یا پیشنهاداتی رو به محتواتون اضافه کنید.
۲. یه لایه «روانشناسی» به محتواتون اضافه کنید. توضیحات معمولی از محصولات خستهکننده و فنی هستن؛ اما مردم بر اساس احساساتشون خرید میکنن. با اضافه کردن یه داستان، توضیحات محصولتون رو زنده کنید.
سؤال #۷: با تنوع محصولات (رنگ، اندازه و …) چیکار کنم؟
بعضی از محصولات تقریباً یکسان هستن اما فقط رنگ و اندازهشون فرق میکنه. اگه لیست کردن اونها بهخوبی انجام نشه ممکنه محتوای تکراری محسوب بشن و باعث رتبهبندی بد و cannibalization بین انواع مختلف محصول میشه [اصطلاح cannibalization به معنی کاهش حجم و درآمد حاصل از فروش یه محصول در نتیجهی معرفی یه محصول جدید از همون تولیدکنندهست]. ممکنه محصولات به اشتباه برای کلیدواژههای اشتباهی رتبهبندی بشن ([مثلاً] شلوار جین آبی برای جستجوی شلوار لی قرمز رتبهبندی میشه). Adam Audette این تفاوتهای ظریف رو در این مقالهی فوقالعاده، خیلی عمقی بررسی کرده.
وبسایتتون رو مرور کنید و احتمالاً محصولاتی رو پیدا میکنید که اگه برای کلیدواژههای درستی رتبهبندی بشن، ممکنه فروش بیشتری داشته باشن.
سؤال #۸: صفحههای شاخه رو چطور مدیریت کنم؟
بعد از صفحه اصلی، صفحههای شاخه جزو قدرتمندترین و محبوبترین صفحات هستن.
۱. از URLهایی استفاده کنید که بهراحتی قابل جستجو باشن (search-friendly). این کار گاهی اوقات خیلی سریع نتیجه میده چون شما دارید به موتور جستجو سرنخهایی خیلی قوی ارائه میکنید تا بفهمه که موضوع این URL چیه و درعینحال، کمک و اطلاعات ارزشمندی رو برای بازدیدکنندهها فراهم میکنید – فقط مراقب باشید که گرفتار چپوندن کلمات کلیدی (keyword stuffing) نشید!
۲. چیزهایی که نشون داده میشه رو به طول کامل کنترل کنید. صفحات شاخه رو طوری طراحی کنید که به موتورهای جستجو و کاربران بهترین خدمات رو بدن.
۳. محتوایی رو که از طریق شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شده تگ کنید. دربارهی به اشتراک گذاشتن لینکها در Google Plus، Twitter و سایر شبکهها استراتژی داشته باشید. تگهایی که انتخاب میکنید مشخص و واضح باشند.
۴. لینکهای عمیق (deep-links) رو در شاخههای محصولات ایجاد کنید. پست مهمان (Guest blogging)، بازاریابی محتوا و حتی تبلیغات پولی هم مثل شبکههای اجتماعی مؤثرند.
۵. به صفحههای شاخه محتوا اضافه کنید. نکتههایی بسیار عالی رو میتونید در این مقاله ببینید.
۶. با صفحههای شاخه مثل صفحههای اصلی جدا رفتار کنید. شاخههاتون رو بهعنوان سیلوها یا نیشهایی در نظر بگیرید که حاوی صفحات محصولِ خیلی مرتبط هستن. تأثیرگذارترین ساختار URL برای صفحات شاخه (و صفحات محصول) اینه:
صفحهی شاخه: com/category
صفحهی زیرشاخه: com/category/sub-category
صفحهی محصول: com/category-sub-category/product-name
[نظر مترجم: این ساختار برای URL نظر شخصی نویسنده است و ممکنه بهترین روش نباشه. برای مطالعه بیشتر در مورد بهترین روش برای ساختار URL فروشگاه اینترنتی اینجا کلیک کنید.]
سؤال #۹: چطور ساخت لینکهای داخلی و معماری اونها رو مدیریت کنم؟
ساختن لینکهای داخلی به سئو و رتبهبندی کمک میکنه؛ اما برای اینکه نتایج بهتری به دست بیارید، به معماری لینک نیاز دارید، نهفقط «ساختن لینک». لینکدهی داخلی فقط مربوط به عنکبوتهای موتور جستجو (search engine spiders) نیست. کاربرپسند بودن هم اهمیت داره. ایجاد یه معماری مستحکم برای لینکهای داخلی به برنامهریزی و زمان نیاز داره.
۱. ناوبری در سطح شاخه رو فراهم کنید. این کار باعث میشه تا کاربرها بتونن راحتتر دیدی کلی نسبت به چیزهایی که در زیرشاخهها و صفحات وجود داره رو به دست بیارن. نهایت تلاشتون رو بکار ببرید تا همهچیز ازلحاظ ساختاری به هم مرتبط باشه.
۲. به محصولات مرتبط به سطح شاخه لینک بدید. ازنقطهنظر یه انسان به این قضیه نگاه کنید و نیازها و مقصود [کاربر] رو در نظر بگیرید؛ همچنین، بهینهسازی رو برای کلیدواژههای صحیح انجام بدید.
۳. در تمامی صفحات و صفحات شاخه از بردکرامبها استفاده کنید. این کار این اطمینان رو به شما میده که کاربرها و گوگل میتونن یه سطح بالاتر بیان و به شاخهی مادر دسترسی داشته باشن.
سؤال #۱۰: چطور از محتوای ایجاد شده توسط کاربرها استفاده مفید داشته باشم؟
همیشه پذیرای محتوای ایجاد شده توسط کاربرها باشید؛ مگر اینکه نگران نظرات صادقانهی افراد در رابطه با محصولات و خدماتتون هستید. این نوع محتوا دو مزیت واضح برای سئو داره:
نرخ بالاتر تبدیل و فروش
محتوای منحصربهفرد رتبهبندی بالاتری میگیره و «تازگی» رو فراهم میکنه.
وقتی محتوای تولیدشده توسط کاربر در صفحات محصول تلفیق بشه، میتونه جان دوبارهای رو به سایت شما بده. نقدهای مثبت باعث افزایش تبدیل فروش میشه. کاربرها به یه جامعهی راضی [از محصول] ملحق میشن. خریدارهای احتمالی آینده این فعالیت و پویایی رو میبینن و راحتتر برای خرید متقاعد میشن.
۱. یه «جامعه» از کاربرهای خشنود رو ایجاد کنید. نقدها و نظرات (testimonials) خریدارها رو منتشر کنید. پستهایی از بلاگ که توسط مشتریهای خشنود نوشته شدن رو به اشتراک بذارید. از گزیدهای از نقدهای مثبت استفاده کنید تا بازدیدکنندهها متقاعد بشن که شما قابل اعتماد هستید؛ چیزی که مهمه اعتماده و رسانههای اجتماعی به شما کمک میکنن تا بهخوبی این رو به نمایش بذارید.
۲. از Schema.org استفاده کنید. نقدهای مارکاپ Schema.org این اجازه رو میده که در SERPها، از صفحات منفرد هر محصول در کنار لیستتون ستاره بگیرید و این کار روی CTR تأثیر میذاره.
۳. شبکههای اجتماعی رو در صفحات محصول تلفیق کنید. نظرات اینستاگرام و فیسبوک، پینهای Pinterest و +1های Google میتونن در سایت شما تلفیق بشن تا مدرک و شاهدی اجتماعی رو ارائه بدید. تصاویری از خریدارهای خشنودی که در حال استفاده از محصول شما هستند رو به اشتراک بذارید.
«سئوی جدید» نیازمند این هست که به روانشناسی بازدیدکنندهها بیشتر از فناوری وبسایتتون بپردازید.
سؤال #۱۱: چطور سئو رو در فرآیند طراحی سایت ترکیب کنم؟
طراحی سایت فقط به نمای ظاهری مربوطه نمیشه. شما به یه طراح متخصص سایت تجارت الکترونیک نیاز دارید که باتجربه باشه و با مشاور سئو، تحلیلگر، بهینهساز نرخ تبدیل و سایرین در یه تیم همکاری کنه. شما باید به اونها فضا و بودجهی لازم رو اختصاص بدید تا بهعنوان متخصص کارشون رو انجام بدن.
وقتیکه طراحی سایت و معماری اطلاعات شما همزمان انجام بشن و هیچ URL/صفحهای این ساختار رو نقض نکنه، با منتشر کردن هر صفحهی محصول جدید، کل سایت رو ارتقا میدید و این اطمینان رو ایجاد میکنید که توسط عنکبوتهای موتور جستجو بررسی (crawl) میشید. طراحی و محتوای مناسب در کنار تجربهی مناسب بازدیدکننده باعث فروش بیشتر میشه.
۱. شکست در برنامهریزی یعنی برنامهریزی برای شکست. سئو باید خیلی زود و در مرحلهی برنامهریزی وارد کسبوکار/وبسایت بشه، قبل از اینکه حتی کار روی wireframe و فرآیندهای طراحی رو شروع کنید؛ نه اینکه بعد از راهاندازی سایت تازه به فکر سئو بیافتید. ایجاد قالبهایی (templates) زیبا برای شاخه/بخش و ارتقای صفحات محصول با استفاده از لینکهای داخلی خیلی مؤثره.
۲. سئوی وبسایتهای تجارت الکترونیک با سئوی سنتی تفاوت داره. سئوی تجارت الکترونیک به مشاوری نیاز داره که در حوزههای مختلف ماهر باشه و درک عمیقی از روانشناسی انسان، بهینهسازی نرخ تبدیل، تحلیل، طراحی و توسعهی وب، بازاریابی و ارتباطات رسانههای اجتماعی، کپیرایتینگ (copywriting)، اقتصاد، کاربردپذیری (usability) و تجربهی کاربر داشته باشه. همچنین، بهترین متخصصان سئوی تجارت الکترونیک، درک و بینش عمیقی دربارهی تجارت و نحوهی عملکرد کسبوکارهای خرد دارن.
۳. طراحی وب تجارت الکترونیک هیچوقت «تموم» نمیشه. این یه فرآیند پیوسته از A/B testing هست تا بهترین تغییرات عملکردی رو پیدا کنه. «ابزارهای» درست اهمیت دارن اما مشاور و شرکت خوب مهمتر هستن. اگه مشاوری که هزینه زیادی میگیره بتونه باعث فروش بیشتری نسبت به یه مشاورِ «ارزون» بشه، در حقیقت مشاورِ گرونی نیست.
سؤال #۱۲: محصولات مرتبط رو چطور در سایت سازماندهی کنم؟
ارائهی آیتمهای مرتبط در صفحهی محصول میتونه میزان فروش رو بالا ببره. استفاده از متادیتای PIM این اطمینان رو به شما میده که تمام آیتمهای ارائه شده مرتبط، شخصیشده و موجود هستن. طراح و توسعهدهندهی وب باید همچنین روی معماری لینکهای داخلی هم تمرکز کنه.
۱. مرتبط باشید. اگه بازدیدکننده به صفحهای میره تا آخرین آیفون اپل رو ببینه، شما باید بر اساس قیمت، کیفیت و شخصیت این خریدار، سایر محصولات مرتبط رو هم پیشنهاد بدید. آخرین مدل از گوشیهای Google Nexus شاید محصول مشابهی باشه اما یه طرفدار پروپاقرص و وفادار اپل ممکنه هیچوقت اون رو نخره. پیشنهادهای محصول رو سنجش و بهینهسازی کنید.
۲. مکان یا جانمایی. اجازه بدید تا محصولِ موجود در صفحه نسبت به بقیه بارزتر باشه و خودش رو نشون بده. بهش فضا بدید. دور و برش رو با پیشنهادهای دیگه شلوغ نکنید. بهترین فضاها و موقعیتها رو با اختصاص دادن به محصولاتی که فروش پایینی دارن یا محبوب نیستن به هدر ندید.
سؤال #۱۳: چطور جستجوی داخلی سایت رو تقویت کنم؟
تعجبآوره که متخصصهایی که یه سایت تجارت الکترونیک رو برای جستجوی گوگل بهینهسازی میکنن، بهینهسازی برای موتور جستجوی داخلی سایت رو انجام نمیدن! بعضی وقتها به این خاطره که نقش جستجوی داخلی رو نادیده یا دستکم میگیرن و بخشی از فروش رو از دست میدن. افرادی که با غلط املایی، مترادفها یا اشتباه در فاصلهگذاری و خط تیره جستجو میکنن، به صفحات مناسب و مربوط هدایت نمیشن، درصورتیکه نباید اینطوری باشه.
۱. ردیابی رو در جستجوی داخلی سایتتون فعال کنید. از ابزارهایی استفاده کنید که به شما اجازه میدن تا کلیدواژههایی رو که مردم در داخل سایت شما جستجو میکنن ببینید و درآمد حاصل از اونها رو محاسبه کنید.
۲. جستجوهای محبوب رو بشمارید. این جستجوها میتونه به این معنی باشه که اون محصول پرطرفداره و میتونه سود آور باشه. همچنین میتونه نشون دهندهی این باشه که افراد چیزی رو که برای پیدا کردنش به سایت اومدن پیدا نکردن!
۳. از ابزاری مثل Crazy Egg استفاده کنید تا بتونید کلیکها رو دنبال کنید و ببینید مردم در صفحهی اصلی، صفحههای مهم شاخه و صفحات محصول چطور عمل میکنن.
۴. به صفحههای حاصل از نتایج جستجو به چشم «صفحات فرود» نگاه کنید. نتایج جستجو باید مرتبط باشه و به کاربرها کمک کنه تا مشکلشون رو حل کنن. مطمئن بشید که نتایج جستجو رو «noindex» میکنید.
۵. در جریان تحقیق برای کلیدواژهها، جستجوی سایت رو هم لحاظ کنید. چیزی رو که بازدیدکنندهها دنبالش میگردن تحلیل کنید تا بتونید ایدههایی برای محصولات جدید پیدا کنید، مناطق بالقوه برای ارتقا و بهبود رو مشخص کنید، محصولات پرطرفدار رو شناسایی کنید و با استفاده از جستجو و قابلیت استفاده بر مشکلات غلبه کنید.
۶. جستجوی سایت رو امتحان و خطاهای اون رو برطرف کنید. بعضی از کلیدواژههایی که پیدا کردید رو در جستجوی داخلی تایپ کنید و ببینید که چه نتیجهای رو میارن. وقتیکه همهی موارد دارای مشکل رو برطرف کردید، فروش افزایش پیدا میکنه!
۷. جستجوی داخلی رو بهینهسازی کنید. مطمئن بشید که هر جستجوی داخلی، محصول درست و مرتبطی رو پیدا میکنه. لازمهی این کار اینه که متا-دیتا رو در سیستم تجارت الکترونیکتون تنظیم کنید. با مدیریت این کار از طریق متا-دیتا، دیگه صفحههایی پر از کلمات اشتباه و دارای غلط املایی ایجاد نمیشه.
سؤال #۱۴: تصاویر و ویدئوهای محصول رو چطور بهینهسازی کنم؟
کیفیت تصاویر، عکسها و ویدئوها روی احساس بازدیدکنندهها نسبت به محصولتون تاثیر میذاره. اینکه خریداران احتمالی آینده مزایای محصولات شما رو متوجه بشن، ارزش بالایی داره و هیچوقت این عامل رو دستکم نگیرید.
تصاویر جالب در Pinterest و شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشن. درخواست از کاربرها برای تگ کردن و نظر گذاشتن روی عکسها، محتوایی منحصربهفرد براتون ایجاد میکنه. همینطور که صحبت از شما دهانبهدهان میچرخه، قدرت برند شما افزایش پیدا میکنه. با استفاده از عکسهای بهینهسازیشده حتی میتونید ترافیک بیشتری رو از جستجوی Google image به سمت خودتون جذب کنید.
۱. از تصاویر باکیفیت استفاده کنید. عکسهایی بگیرید که یه جَوی رو ایجاد میکنن و احساس خاصی رو به مخاطب میدن. این عکسها منجر به فروش بیشتر میشن. گرچه ممکنه هزینهی زیادی داشته باشه، سرمایهگذاری خیلی خوبی برای بهترین محصولاتتون محسوب میشه. ویدئو حتی میتونه از اون هم بهتر عمل کنه.
۲. تصاویرتون رو بهینهسازی کنید. نام فایل، متن alt، caption و… باید کوتاه و توصیفی باشه. اینها فرصتهایی هستن که سرنخهایی رو برای موتورهای جستجو فراهم میکنن تا متوجه بشن که تصویر شما چه محتوایی داره.
۳. گزینههای A/B-test. دو تصویر رو باهمدیگه مقایسه کنید تا متوجه بشید که کدومشون نرخ تبدیل بهتری دارن.
سؤال #۱۵: صفحههایی که محصولات حراجی در اون گذاشته میشن رو چطور ارتقا بدم؟
در هدر HTTP صفحهای که در اون محصولی برای حراج گذاشته شده، canonical URL رو مشخص کنید. این کار به گوگل میگه که این تکرارِ یه URL دیگهست و باید نسخهی منحصربهفرد صفحه رو رتبهبندی کنه، نه این صفحه رو.
سؤال #۱۶: وبسایت رو برای دستگاههای موبایل چطور طراحی کنم؟
موبایلها بهقدری اهمیت دارن که نمیشه در استراتژی سئوی تجارت الکترونیک اونها رو نادیده گرفت. یکی از تحقیقات غیررسمی که همکارم Kenneth Gvein برای یکی از مشتریهای تجارت الکترونیک ما در Metronet و Vaimo Norway انجام داد نشان میده که نرخ رشد مشتری در تجارت الکترونیک بهوسیله موبایل 2 یا 3 برابر بیشتر شده. یا خودت رو با موبایل وفق بده یا بیخیال کسبوکارِت شو!
نسخهی دسکتاپ همهی URLها رو ارائه بدید. بعضی از کاربرها حتی در موبایل هم نسخهی استاندارد وب رو ترجیح میدن. یه گزینه بذارید که کاربر بتونه بین نسخههای مختلف سوییچ کنه. اونها رو مثل خیلی از وبسایتهای تجارت الکترونیک دیگه به صفحهی اصلی برنگردونید.
سؤال #۱۷: در مورد امنیت چیکار کنم؟
مشتریهای شما دربارهی امنیت آنلاین نگران هستن و دلیل خوبی هم دارن. اونها دارن هویت و اطلاعات مالی خودشون رو در اختیار شما میذارن. باید این اطمینان رو به اونها بدید که این کار امنیت داره.
مدارکی تصویری رو نشون بدید. لوگوها و متنهایی که انطباق شما رو با استاندارهای امنیتی نشون میده به نمایش بذارید. استانداردها یا گواهینامههای رمزگذاری و امنیتتون رو مثل SSL/Visa و غیره در معرض دید بذارید. به افراد بگید که خرید از وبسایت شما 100% مطمئنه. این کار تبدیلها رو افزایش میده.
خیلی از خردهفروشهای اینترنتی این اطلاعات رو در پایین صفحه مخفی میکنن یا اونها رو بدیهی میدونن. شما این اشتباه رو نکنید.
بهترین روشها و روالها – مهمترین نکات برای هر وبسایت تجارت الکترونیک
۱. تحلیل متناوب سئو: نه سئو و نه وبسایتهای تجارت الکترونیک ثابت نیستند. سایت و کد شما تغییر میکنه. ممکنه یه توسعهدهنده، بااینکه نیت خوبی داره، مشکلی رو برطرف کنه اما از اون طرف مشکل جدیدی رو به وجود بیاره. از یه چارچوب راهبردی سئو استفاده کنید تا مطمئن بشید که همهچیز با اهداف اقتصادی و راهبردی شما هماهنگ باشه.
۲. از ابزارهای Google Webmaster استفاده کنید: این ابزار رایگان به مدیران سایت (webmaster) کمک میکنه تا مشکلات آزاردهندهی سئو رو پیدا و رفع کنن. روالی رو ایجاد کنید که:
دنبال اِرورهای 404 بگردید و این اِرورها و سایر مشکلات رو برطرف کنید
ببینید که عملکرد وبسایت، محصولات و صفحات شما در SERPها چگونه است
به کلیدواژهها و عبارتهای مهم، صفحات محبوب و غیره توجه داشته باشید
توصیهی من اینه که Google Webmaster Tools، Google AdWords و Google Analytics رو باهم ترکیب کنید و بکار ببرید تا بهصورت رایگان به اطلاعات ارزشمندی دسترسی پیدا کنید.
۳. اقدام کنید: نظارت و بررسی دادهها به تنهایی کافی نیست. شما باید مواردی که قابل اقدام هستن رو شناسایی کنید تا روند پیشرفت ادامه داشته باشه. بدونید که دنبال چی میگردید و دلیلش چیه. مشکلات مربوطه به ایندکس کردن، محتوای تکراری، مجازاتهای دستی گوگل و غیره رو شناسایی کنید. سریعاً مشکل رو برطرف کنید.
۴. در ابزارهای سئو سرمایهگذاری کنید: ابزارهایی مثل Moz، Search Metrics، Raven SEO Tools، Deep Crawl و… به شما کمک میکنن تا مشکلات رو شناسایی کنید و پیشنهاداتی رو برای رفع مشکل به شما میدن. ابزارها رو طوری تنظیم کنید که گزارشهایی قابل اقدام به شما بدن. روالهایی [منظم] رو برای رفع مشکلات ایجاد کنید. هر کدوم از ابزارها مزیت منحصربهفرد خودش رو داره. بهعنوان یه مشاور، توصیهی من اینه که از ترکیبی از ابزارها برای سئو فروشگاه اینترنتی استفاده کنید.
۵. تست دستی (نمونه) انجام بدید: از Screaming Frog SEO Spider برای شناسایی مشکلات صفحهها و بخشهای وبسایت تجارت الکترونیکتون استفاده کنید. بخشی از محصولات که برای شما اهمیت داره رو انتخاب کنید و داخل شاخهها و زیرشاخههای خاص تحلیلی رو انجام بدید. بعضیوقتها به مشکلاتی در کل سایت برمیخورید که توسط CMS ایجاد شدن و میشه خیلی سریع اونها رو برطرف کرد.
۶. یه طلای جدیدی داریم به نام تحلیل داده: هر چیزی که شما انجام میدید میتونه بهتر هم انجام بشه اما منابع لازم برای انجامش رو ندارید. شما به تحلیل نیاز دارید تا به شما کمک کنه مناطقی رو که نیازمند بهبود هستند اولویتبندی کنه. پیشخوانهایی (dashboards) رو ایجاد کنید که حاوی اطلاعات قابل اقدام باشه.
۷. انقلاب موبایل رو جدی بگیرید: دستگاههای موبایل خیلی سریع در حال رشد هستن. تأخیر در توسعهی نسخهی موبایلِ سایت میتونه فاتحهی کسبوکار آنلاین شما رو بخونه.
منبع : سایت فصل اول
سالنامه Forbes Global 2000 List از سالنامههای شناخته شده در اقتصاد و تجارت است که خواندن آن به هر کارفرمایی توصیه میشود. این سالنامه در جدیدترین فعالیت خود، اقدام به تولید فهرستی از برترین کارفرمایان دنیا کرده است. برای این منظور 360,000 شرکت مطرح جهان از 61 کشور مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.
برای انجام فرآیند تجزیه و تحلیل پرسشنامههایی تهیه شده و در اختیار کارمندان شرکتهای منتخب قرار داده شده است. در این پرسشنامهها از کارمندان خواسته شده شرکت خود و سایر شرکتهای مرتبط با حوزه فعالیت خود را مورد ارزیابی قرار دهند.
نتایج این نظرسنجی نشان میدهد، در سال جاری شرکت آلفابت، که شرکت مادر گوگل است، به عنوان بهترین کارفرمای دنیا در سال 2017 انتخاب شده است. همچنین شرکت مایکروسافت و بورس اوراق بهادار ژاپن به ترتیب مقامهای دوم و سوم را کسب کردهاند. سایر شرکتها نیز در ردههای بعدی جای گرفتهاند.
برای دیدن لیست کامل برترین شرکتهای جهان میتوانید به این آدرس مراجعه کنید.
در این قسمت از آموزش وردپرس به معرفی و بررسی نکاتی کاربردی در زمینه ی بهبود وضعیت سئو وردپرس میپردازیم که بی نهایت در افزایش رتبه سایت شما چه در موتورهای جستجو و چه در سرویس های رتبه بندی مانند Alexa تاثیرگذار خواهد بود.
هدف از تولید محتوا در وب سایت فقط ارائه مطلب و اطلاعات نیست بلکه باید این محتوا برای موتور های جستجو قابل پذیرش باشد.
بنابراین اگر میخواهید محتوای تولید شده از سمت شما مورد توجه کاربران و همچنین موتورهای جستجو قرار بگیرد، باید حتما محتوای خود را طبق استانداردهای سئو منتشر کنید در غیر این صورت انتظار پیشرفت در وب سایت خود را نداشته باشید.
همانطور که میدانید هر اقدامی که باعث افزایش رتبه سایت شما شود، میتوان آن را یکی از تکنیک های سئو و بهینه سازی شمرد، حالا میتواند این تکنیک ها، تکنیک های On Page سئو باشد یا تکنیک های Off Page سئو.
در ادامه این آموزش به شما نکاتی را ارائه خواهیم کرد که تاثیر بسیار بسیار زیادی در رتبه بندی سایت شما خواهد داشت. شما میتوانید از این نکات به عنوان چک لیست سئو وردپرس خود استفاده کنید.
وارد صفحات رقبای تجاری خود شده و به آنالیز آن ها بپردازید.
هدف جستجوی خود را نقاط ضعف و نقاط قوت آن ها قرار دهید تا با پیدا کردن نقاط ضعفشان بتوانید از اشکالات مشابه جلوگیری کرده و از نقاط قوت آن ها الگوبرداری صحیح کنید.
این کار میتواند در ایجاد و تولید یک محتوای جامع و بدون نقص شما را یاری دهد.
با توجه به اطلاعاتی که از رقبا به دست آورده اید، حالا دست شما برای نگارش مطلبی جامع و کامل باز تر می باشد. مقایسه های خود را بیشتر کنید. سایت ها و مطالب مشابه را با دقت بیشتری بازبینی کنید تا هر خلاء ممکن در آن ها را در کار خود پوشش دهید. مهم نیست که مطلب شما چه موضوعی دارد و در چه جایگاهی از جمله وبلاگ، صفحه اجتماعی، صفحه تجاری، صفحه محصولات و … منتشر می شود، مهم ترین نکته این است که محتوای متن شما آنقدر عالی و بی نقص باشد که نتوان آن را با دیگر محتوای مشابه از سایت های دیگر مقایسه کرد. این مورد نه تنها برای کاربران بسیار مهم است، بلکه از نظر گوگل نیز امتیاز بالایی در پی دارد.
منبع: سایت مکانیک وردپرس
تقریبا میشه گفت دیگه کسی نیست که واژه « فروشگاه اینترنتی » یا « فروشگاه آنلاین » رو نشنیده باشه . خیلی از کاربران اطلاعات شون درباره ماهیت فروشگاه ایترنتی خیلی کلیه و خیلی از مسائل رو نمیدونن . اگر تا حالا از یک فروشگاه اینترنتی خرید نکردین حتما حتما این پست رو بخونید .
فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه آنلاین
فروشگاه اینترنتی به وب سایتی گفته میشه که اطلاعات مربوط به سری محصولات رو نمایش میده و با استفاده از یک اتوماسیون نرم افزاری امکان خرید محصولات رو فراهم میکنه . در یک فروشگاه اینترنتی محصولات دسته بندی میشن . وقتی روی یک محصول کلیک میکنید ، میتونید اطلاعات و مشخصات مربوط به اون محصول رو ببینید .
فروشگاه های اینترنتی هم مثه سوپر مارکت ها سبد خرید دارن
سبد خرید یا به انگلیسی Cart یک ویژگی نرم افزاریه که تقریبا در تمام فروشگاه های اینترنتی دنیا وجود داره . عملکرد سبد خرید در فروشگاه های اینترنتی دقیقا مثه سبد خرید فروشگاه های واقعیه . یعنی شما می تونید هر محصولی رو که میخواید به سبد خرید تون اضافه کنید و هر وقت همه گزینه های مورد نظر تون رو انتخاب کردین ، همه محصولات رو به صورت یکجا سفارش بدین . کار کردن با سبد خرید بسیار ساده است ؛ معمولا در لیست محصولات و در صفحه اطلاعات محصول یه دکمه وجود داره با عنوان « افزودن به سبد خرید » یا به انگلیسی « Add to cart » که وقتی روی این دکمه کلیک میکنید ، محصول مورد نظر به صورت اتومات به سبد خرید تون اضافه میشه .
فروشگاه های اینترنتی به لحاظ نوع محصولات به دو دسته کلی تقسیم میشن :
واژه Tangible یعنی قابل لمس و منظور از Tangible shop یعنی فروشگاهی که محصولات فیزیکی یا قابل لمس میفروشه ؛ مثه گوشی موبایل ، اکس باکس ، مودم ، لباس ، مواد غذایی ، مواد شوینده و … . این نوع فروشگاه ها به این صورت کار میکنن که سفارش کاربر رو در سایت ثبت میکنن و بعد کارمند های فروش اون فروشگاه اینترنتی محصول مورد نظر رو برای کاربر ارسال میکنن .
به Digital shop یا فروشگاه کالا دیجیتال « فروشگاه دانلودی یا Download shop » یا « فروشگاه محصولات مجازی » هم میگن . این نوع فروشگاه ها فقط کالای دیجیتال ( محصولات مجازی یا محصولات دانلودی ) میفروشن . محصولاتی که کاربر بتونه دانلود کنه مثه عکس ، ویدیو ، نرم افزار ، فایل PDF و یا هر نوع فایل دیگه . فروشگاه های دیجیتال به این صورت کار میکنن که شما محصول یا محصولات مورد نظر تون رو به سبد خرید اضافه میکنید و بعد از پرداخت اینترنتی مجددا به فروشگاه برمیگردین و کالایی رو که خریدین دانلود میکنید .
به طور کلی برای خرید از فروشگاه های اینترنتی 2 تا روش وجود داره که اکثر فروشگاه ها از هر دو روش استفاده میکنن :
واژه COD مخفف عبارت Cash On Delivery و یعنی پرداخت هنگام تحویل کالا . اغلب کاربران اینترنت این روش رو ترجیح میدن چون احتمال کلاهبرداری با این روش خیلی کمتره . شما سفارش تون رو در فروشگاه اینترنتی ثبت میکنید و بعد از یک یا چند روز کالای مورد نظر توسط شرکت پست یا پیک درب منزل یا محل کار تون تحویل داده میشه . موقعی که دارید کالا رو تحویل میگیرید باید فاکتور رو پرداخت کنید . الان دیگه کارمندان پست دستگاه کارت خوان دارن و خیلی راحت می تونید با کارت عابر بانک تون پرداخت کنید .
در این روش شما باید اول فاکتور خرید تون رو پرداخت کنید تا کالای مورد نظر به دست تون برسه . در فروشگاه هایی که کالای دیجیتال میفروشن راه حل دیگه ای نیست و حتما باید اول فاکتور رو پرداخت کنید بعد به کالا تون دسترسی داشته باشید . اما در فروشگاه هایی که کالای فیزیکی میفروشن این روش پرداخت به عنوان یک گزینه اختیاری ارائه میشه . دلیلش هم اینه که هر فروشگاهی تمایل داره گردش مالیش سریع تر انجام بشه . معمولا برای کاربرانی که از این روش پرداخت استفاده میکنن یه تخفیفی در نظر گرفته میشه تا کاربر انگیزه بیشتری برای پرداخت آنلاین داشته باشه . اگر قصد دارید یه کالای فیزیکی بخرید ، توصیه میکنم که از روش COD یا پرداخت در محل استفاده کنید چون ریسکش کمتره .
مزایای خرید از فروشگاه اینترنتی
اگر پست های من ( ابراهیم درویش ) رو دنبال کرده باشید ، حتما دیدین که بار ها به مزایای استفاده از اینترنت اشاره کردم . فروشگاه های اینترنتی مزایای زیادی دارن از جمله :
■ کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی
■ کاهش آلودگی صوتی
■ حذف مراجعه حضوری به فروشگاه
■ دسترسی توضیحات جامع و کامل محصولات + عکس و ویدیو
■ ثبت سفارش فقط در چند دقیقه
■ عدم نیاز به حمل کالای خریداری شده ( خود فروشگاه براتون ارسال میکنه )
■ تحویل کالا درب منزل یا محل کار
■ خیلی از فروشگاه های اینترنتی ضمانت تعویض کالا دارن
■ پرداخت در محل پس از تحویل کالا
ببینید خرید از اینترنت مزایای زیادی داره اما در کنار این مزایا معایبی هم وجود داره که به مرور زمان این مشکلات هم حل میشه . مهم ترین معایب خرید از اینترنت :
■ اگر کالای فیزیکی باشه ، ممکنه ایراد هایی داشته باشه که بعدا فروشگاه اینترنتی مسئولیتش رو نپذیره !
■ پیش از خرید کالا هایی مثه لباس باید اونو لمس کنید چون ممکنه اون چیزی نباشه که تو عکس به نظر میاد .
■ متاسفانه آدم کلاهبردار تو اینترنت زیاده و باید حواس تون رو جمع کنید و از هر جایی خرید نکنید !
موقع خرید از یک فروشگاه اینترنتی حواس تون به کلاهبرداران اینترنتی باشه !
دوستان ، کلاهبردار ها همه جا در کمین نشستن و میخوان جیب تونو بزنن . همیشه موقع خرید حواس تون رو 6 دنگ جمع کنید ! اگر چند نکته زیر رو در نظر بگیرید احتمال اینکه سر تون کلاه بره خیلی کمه .
نماد اعتماد الکترونیکی یک گواهینامه دیجیتاله که از طرف وزارت صنعت و معدن جمهوری اسلامی ایرانی صادر میشه . پروسه گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی مثه هفت خان رستمه و هر کسی نمی تونه به این راحتی ها نماد اعتماد بگیره چون شرایط و مدارک خاصی نیاز داره . پس اگر یه فروشگاهی نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشه تا حد زیادی قابل اعتماده . نماد اعتماد الکترونیکی با تعداد ستاره ها اعتبار سنجی میشه . یعنی هر چی تعداد این ستاره ها بیشتر باشه ، اون فروشگاه معتبر تره ! حتما روی نماد اعتماد کلیک کنید تا مطمئن بشید که نماد اعتماد قلابی نباشه یا تاریخ اعتبارش تموم نشده باشه !
هر فروشگاهی که بخواد با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران کار کنه باید مدارک کاملی از صاحب فروشگاه به اداره پست ارائه کنه . یعنی راه فرار نداره . بنابراین اگر فروشگاهی با اداره پست داره کار میکنه ، میتونید بهش اعتماد کنید .
قطعا کسی که زیاد تبلیغات میکنه نمیتونه به این راحتی ها کلاهبرداری کنه ! محض اطلاع خدمت تون عرض میکنم که تبلیغات در تلویزیون به راحتی روزنامه و اینترنت نیست و باید مدارک موثقی از شرکت یا فروشگاه مورد نظر ارائه بشه ! بنابراین اگر فروشگاهی در تلویزیون تبلیغات کرده و به طور وسیعی در اینترنت هم تبلیغات کرده نمی تونه کلاهبردار باشه و قابل اعتماده . فروشگاه اینترنتی که در همه سایت ها تبلیغات میکنه ، اهدافی بزرگ تر از کلاهبراداری و دله دزدی داره !
به نظر من یه فروشگاه اینترنتی معتبر باید 3 روش ارتباطی رو برای مشتریان فراهم کنه : تلفن ثابت ، تلفن همرا و ایمیل . اگر فروشگاهی هر سه مورد رو فراهم کرد و در هر سه مورد به سرعت پاسخ داد قطعا می تونید بهش اعتماد کنید .
اگر یک فروشگاه اینترنتی همه این شرایط رو داشته باشه می تونید با خیال راحت ازش خرید کنید .
در هر جایگاه و صنفی که باشید میتوانید یک سایت شخصی و طراحی وب سایت برای معرفی خود به دیگران داشته باشید . بسیاری از هنرمندان گاهی از این که آثار هنری شان به چشم نیامده است و هنوز دیده نشده ، دلخور و ناراحت می باشند. راه حل ساده است ! طراحی یک سایت هنری بهترین راه حل میباشد . زیرا شما به راحتی می توانید از طریق داشتن یک وب سایت خوب ، اقدام به نمایش محصولات و آثار هنری خود کنید .
هنرمندانی هستند که از طریق طراحی سایت، اقدام به فروش آثار هنری خود می کنند و از این راه بدون اینکه بخواهند مکان فیزیکی را اجاره کنند آثارشان را به فروش رسانیده و کسب درآمد می کنند .
این راهی است که فقط یکبار برای آنان هزینه در بر خواهد داشت و نیاز به صرف هزینه بیشتر برای اجاره کردن سالن و نمایشگاه نیست و برای نمایش آثار هنری خود فقط از طریق سایت اقدام می کنند .
قبل از طراحی سایت هنری، باید انگیزه هنرمند و نیازهای او را تحلیل کرد ، باید بدانیم که هدف هنرمند از داشتن یک سایت چیست و می خواهد چه استفاده ای از سایت داشته باشد ؟ اگر نیازهای هنرمند مورد نظر مشخص شود راحتتر میتوان او را در رسیدن به هدفش راهنمایی کرد .
بخش های یک سایت هنری و طراحی وب سایت نقاشی
معرفی بیوگرافی و زندگینامه و تحصیلات ، رزومه کاری هنرمند مورد نظر
معرفی کردن جوایز ، مدارک و لوح ها ، تقدیرنامه ها و گواهینامه های هنرمند
معرفی نمونه کارها و آثار مختلف، تابلوها ، احجام و مجسمه ها و ...
درج مقالات ، اخبار هنرمند و دلنوشته ها و خاطرات، یادداشت روز و ...
گالری تصاویر و فیلم از دوران کودکی ، بزرگسالی هنرمند مورد نظر ، یا تصاویر دفترکار و جشنواره ها، افتتاحیه ها و اختتامیه ها و ...
از دیگر ویژگی هایی که وب سایت هنری میتواند داشته باشد و بخش مهمی به حساب می آید ، قراردادن امکان فروش آثار هنری از طریق وبسایت است ، چون درآمدزایی رکن اساسی و مهمی در زندگی هر فرد است و هنرمند از این قاعده مستثنی نیست ، او می تواند از طریق طراحی سایت، آثار هنری خود را خیلی ساده و راحت به فروش برساند.
نکته ی مهم دیگری که در طراحی سایت هنری باید حتما به آن توجه کرد ، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگراست یعنی در کنار طراحی حرفه ای سایت باید به فکر سئوی سایت هم باشیم تا بازدیدکنندگان و مخاطبان بیشتری را نسبت به وب سایت خود جذب کنیم .